Ázsia

Tartalom utoljára módosítva: 2017. 06. 13.
Tartalmi változás múlt hónaphoz képest nem történt!  
Mai napon is érvényes: 2017.06.27. 

Felhívjuk a külföldre utazó állampolgáraink figyelmét, hogy a külföldre utazás egyéni felelősség, az utazás vagy annak elhalasztása az Önök személyes döntése. Hasonlóképpen minden utazó saját maga felelős személyi biztonságáról gondoskodni külföldi tartózkodása  idején. A Konzuli Szolgálat utazási tanácsai azt a célt szolgálják, hogy friss és objektív információkkal segítsék Önöket ezen döntések meghozatalában.

Elérhető külképviselet/ek: Bejrútban nagykövetség és konzuli hivatal

Biztonság:

2017 februárjában újra kiéleződtek a Fatah és egyes iszlamista csoportok közötti ellentétek a Libanon területén található palesztin menekülttáborok területén. Felhívjuk a magyar állampolgárok figyelmét, hogy lehetőség szerint a táborok területére ne lépjenek be, sőt, ha tehetik, azok környékét is kerüljék el, ugyanis fennáll a veszélye annak, hogy komolyabb összetűzés esetén az események átterjednek a menekülttáborok környezetére is.

* * *

A Külgazdasági és Külügyminisztérium Libanont a II. Fokozott biztonsági kockázatot jelentő célországok és térségek - kategóriába sorolja,

Az ország kiemelt kockázatot jelentő régiói (palesztin menekülttáborok, Dél-libanoni határtérség, szír-libanoni határtérség, Bekaa völgy, Észak-Libanon: Akkar regió, Dél-Bejrút, Dahiye negyed) az I. Nem javasolt utazási célországok és térségek – kategóriába tartoznak.

Kérjük a magyar állampolgárokat, hogy lehetőség szerint továbbra is kerüljék ezen területeket, továbbá utazásuk esetén javasoljuk a konzulnál történő előzetes regisztrációt, illetve az online adatlap konzuli védelemhez kitöltését.

2015. november 12-én kora este rövid időn belül két öngyilkos merényletre került sor Bejrút Burj al-Barajneh városrészében. A merényletet az Iszlám Állam nevű terrorszervezet vállalta magára. A támadásban 43 ember halt meg és 240 személy szenvedett sérüléseket. 

Korábban, 2013. júniusától 2014. márciusáig több, mint 20 alkalommal követtek el robbantásos merényletet többségében síiták lakta városrészekben Bejrútban és a Bekaa völgyben. Az utóbbi időben a robbantásokat többnyire öngyilkos merénylők követték el, köztük a 2013. november 19-én a bejrúti iráni nagykövetség elleni kettős támadást is. Az év elején az ország többi részén sem csökkent az erőszak, rakéta és tüzérségi támadásokra került sor a Bekaa völgyben, Arsalban, valamint rendszeres tüntetések voltak a libanoni hadsereg és a Hezbollah ellen Saidaban, Sidonban és Akkarban. 2014 augusztusában szélsőséges iszlamista erők Szíria felől támadva elfoglalták a határ menti Arsal városát, a területi szuverenitást a mai napig sem sikerült teljes mértékben helyreállítani.

A fegyveres összecsapások, katonai akciók, és terrorista merényletek miatt a Konzuli Szolgálat fokozott óvatosságot kér a Libanonba látogató magyar állampolgároktól. Kérjük, kövessék figyelemmel a híreket és maradjanak távol az esetleges demonstrációktól, tömegrendezvényektől és regisztrálják magukat a Konzuli Szolgálat honlapján.  

Libanon alábbi körzeteiben a helyi hatóságok csak korlátozott módon vannak jelen, az állam szuverenitása nem érvényesül teljes mértékben, valamint további konfliktusokra lehet számítani. Kérjük, hogy a Libanonba látogató magyar állampolgárok maradjanak távol az alábbi területektől:

  • palesztin menekülttáborok;
  • Dél-libanoni határtérség, az ország Litani folyótól délre eső területei;
  • szír-libanoni határtérség;
  • Bekaa völgy;
  • Észak-Libanon: Akkar regió
  • Dél-Bejrút, Dahiye negyed

***

Libanon a közel-keleti válsággóc ütközőzónájában fekszik. Az országra a hetvenes évek közepe óta az ingatag belpolitikai helyzet, a rendszeres politikai válságok és az időszakos fegyveres konfrontációk a jellemzőek. 2006- ban a politikai és közigazgatási intézményrendszer egészét átfogó, részben megbénító válság alakult ki, melyet azóta sem sikerült maradéktalanul felszámolni. A 2008. május 21- i dohai megállapodás és az annak nyomán megkezdett „nemzeti dialógus” csökkentette a belpolitikai feszültséget, de nem szüntette meg teljesen azt. Az utóbbi években a politikai merényletek száma jelentősen lecsökkent, egy törékeny állapot alakult ki, amelyet jelentős mértékben befolyásolnak a szíriai és izraeli események. A korábbiakhoz képest viszonylag nyugodtabb belpolitikai helyzet továbbra is feszültségektől terhes. A jelenlegi masszív politikai átrendeződés jelentős bizonytalanságot, és ezzel együtt biztonsági kockázatot is magában hordoz. A jelenlegi tendenciák alapján nem lehet arra számítani, hogy ez a helyzet rövidtávon változni fog. Egy fegyveres konfliktus kialakulásának valószínűsége továbbra sem elhanyagolható, emellett léteznek alacsony intenzitású biztonsági kockázatok is.

Libanonban továbbra is nagy mennyiségű fegyver van magánkezekben. A Taif-i megállapodást követően hivatalosan felszámolták a milíciákat, a valóságban azonban elrejtett fegyverkészletek továbbra is léteznek, időről időre pedig ezeket használják is politikai vagy akár személyes jellegű viták során is. Az állapotokra jellemző, hogy a hadsereg egységei állandó és ideiglenesen létesített posztokon folyamatosan jelen vannak a városok stratégiai pontjain, kormányzati és más közintézmények környékén, helyközi útvonalakon felállított ellenőrzési pontokon. Ezen túlmenően gyakran hajtanak végre olyan műveleteket, akciókat, amelyek során fegyveres csoportokkal, bandákkal csapnak össze.

A fegyveres erők igyekeznek biztosítani a stabilitást Libanonban, ellenőrzésük azonban nem terjed ki az ország teljes területére. A palesztin menekülttáborok területére a hadsereg nem léphet be, ott a helyi fegyveres csoportok tartják fenn a rendet, probléma esetén tehát a libanoni rendőrség, vagy a hadsereg nem tud közvetlenül segítséget nyújtani. Korlátozott a hadsereg ellenőrzése a szír határ mentén is, ahol szintén megtalálhatók egyes palesztin fegyveres csoportok táborai, valamint kevésbé ellenőrizhető, csempészetből élő közösségek. A szír válság eredményeképpen a fegyvercsempészet megakadályozása érdekében a szír és libanoni hadsereg fokozta jelenlétét és aktivitását a térségben. A rendőrség statisztikái alapján az elmúlt években nőtt az erőszakos bűncselekmények száma, a perifériás területeken (elsősorban Bekaa völgy és Dél-Libanon) továbbra is gyenge a libanoni fegyveres erők ellenőrzése.

Libanon egyes területein eltérő a biztonsági helyzet. Az ország több területe is veszélyt jelent az európai turisták számára, a főváros és az ország központi területei ugyanakkor viszonylag biztonságosnak tekinthetők. Libanont számos turista keresi föl mind a közel-keleti országokból, mind Európából, ennek megfelelően a turisták fogadására kiépített infrastruktúra meglehetősen fejlett. Bár külföldiek ellen több támadás is történt az elmúlt években, és a helyzet az izraeli határ mentén folyamatosan feszültnek mondható, a fenyegetettségek földrajzilag behatárolt területet érintenek. A dél-libanoni területeken továbbra is veszélyt jelent az oda látogatók számára, hogy számos ponton nem történt még meg az aknák semlegesítése, egy hirtelen bekövetkező és gyorsan eszkalálódó határkonfliktus lehetősége továbbra is fennáll. A térségben az UNIFIL misszió erői és a libanoni hadsereg tartja fenn a rendet, bizonyos körzetekben azonban ez nem teljesül maradéktalanul.

Közbiztonság

Libanon közbiztonsági helyzetét alapvetően meghatározza a folyamatos politikai válság, ugyanakkor az a köztörvényes bűncselekmények vonatkozásában nemzetközi összehasonlításban jónak tekinthető, közterületeken a vagyon elleni bűnelkövetések száma alacsony. A szíriai válság megkezdődése óta azonban az országban tartózkodó mintegy másfél millió szír menekült jelenléte jelentősen rontja a közbiztonság állapotát. Az utóbbi időben megszaporodtak a gépjárműlopások és a lakásbetörések.

Utazás, közlekedés biztonsága

Az országon belüli közlekedés a leírt jellegzetességek figyelembevételével (katonai ellenőrzőpontok, gépkocsi lopások) biztonságosnak mondható. Téli időszakban a hegyes vidékeken tartósan, de az 500 m alatti magasságban is rövidebb ideig havas útburkolattal kell számolni.

A közlekedés az európai viszonyoktól eltérően működik. A tömegközlekedés szinte teljesen hiányzik, az erre a célra szolgáló mikrobuszok külföldiek számára sem higiéniai, sem biztonsági szempontból nem felelnek meg. Menetrend, illetve buszmegállók nincsenek, a járatok nagyon lassúak és kiszámíthatatlanok. A taxik városon belül könnyen, viszonylag olcsón használhatók.

A forgalmi viszonyok meglehetősen kaotikusak, a KRESZ-nek nincsenek hagyományai, a fontosabb kereszteződésekben rendőrök irányítják a forgalmat. Az utak állapota különösen a fővároson kívül helyenként rendkívül rossz, egyes hegyvidéki területeken csak négy kerék meghajtású terepjárókkal lehet biztonságosan közlekedni. A megengedett sebesség városon belül 50 km/h, főútvonalon, 90 km/h, autópályán 110 km/h, de ezt jellemzően nem tartják be, mindennaposak a városon belüli apróbb, autópályán a súlyosabb balesetek. A helyi közlekedési sajátosságok, és az utak zsúfoltsága miatt, csak helyismerettel bíró, tapasztalt és gyakorlattal rendelkező személyek számára célszerű gépkocsit vezetni Libanonban.

Természeti és technikai katasztrófák

Az izraeli hadsereg által támadott területeken nagy mennyiségű fel nem robbant hadianyag található. Ennek megfelelően a járt utakról való letérés életveszélyes.

Libanon földrengésveszélyes területen fekszik. A történelem során hét olyan rengést jegyeztek fel, amely teljes városokat döntött romba. Az elmúlt évszázadban pusztító földrengés nem fordult elő.

Az ország – egyébként is szerény - ipara a polgárháború során teljes mértékben megsemmisült, ennek megfelelően ipari katasztrófával nem kell számolni. A nagy rombolással járó események közlekedési balesetek során, illetve terrortámadások következményeiként fordultak, illetve fordulhatnak elő. 

Beutazási, tartózkodási és munkavállalási feltételek:

Az itt közölt adatok tájékoztató jellegűek!

Beutazási feltételek:

Magyar állampolgárok az alábbi úti okmányokkal utazhatnak be az országba:

Magánútlevél:

Elvárt érvényessége:

IGEN

Az útlevélnek rövid időtartamú tartózkodás esetén a tervezett beutazás napjától számított fél évig, egy évet meghaladó tartózkodás esetén 18 hónapig kell érvényesnek lennie.

Ideiglenes útlevél:

NEM

Személyi igazolvány:

NEM

Ideiglenes személyi igazolvány:

NEM

Régi típusú (könyvformátumú) személyi igazolvány:

NEM

Vezetői engedélyek, Anyakönyvi kivonatok:

NEM úti okmányok

Lejárt úti okmány (magánútlevél, személyi igazolvány):

NEM

Megjegyzés: Izraeli vízumot vagy be-, illetve kiléptető bélyegzőt tartalmazó úti okmánnyal nem engedélyezik a beutazást Libanonba, még akkor sem, ha érvényes libanoni vízumot tartalmaz.

Kiskorúak beutazása: 

Bár Libanon jogszabályai nem tartalmaznak külön rendelkezéseket arra az esetre, ha valamely kiskorú felnőtt kíséretében ugyan, de szülei vagy valamely szülője nélkül utazik, javasoljuk ilyenkor is szülői hozzájáruló nyilatkozat (vagy gyámhatósági hozzájárulás) beszerzését. A nyilatkozat tartalmazza a hozzájáruló(k) és az utazó kiskorú személyes adatait (születési hely és idő, lakcím, igazolvány száma), a nyilatkozat területi és időbeli hatályát valamint a hozzájáruló(k) aláírását.  Kiskorú utazása esetén vagy a nagykövetségen (a vízumügyintézés során), vagy közjegyző előtt nyilatkozhatnak a szülők arról, hogy hozzájárulnak a gyermek külföldre utazásához. A nyilatkozatot az alábbi nyelvek egyikén kell egyszerű fordítással ellátni: arab, angol, francia. Elvált szülők esetében a szülői felügyeleti jogot gyakorló szülőnek be kell mutatnia a bírósági határozatot (arab/angol/francia fordítás). 

Vízum:

Vízum turista célú beutazás esetén: A bejrúti repülőtéren a magyar állampolgárok illetékmentesen 30 napra érvényes turista célú vízumot igényelhetnek.  Más határállomásokon a vízumért díjat számítanak fel.

Vízum 30 napnál hosszabb tartózkodás, illetve nem turista célú beutazás esetén a Libanoni Köztársaság Magyarországi Nagykövetségén igényelhető. 

A nagykövetség elérhetősége:
Cím: 1112 Budapest Sasadi út 160. 
Levélcím: 1511 Budapest Pf.: 110
Telefon: 249-0900
Fax: 249-0901 

További információ angol nyelven: www.general-security.gov.lb/en/posts/37

Házikedvencek beutazása:

http://portal.nebih.gov.hu/-/kedvtelesbol-tartott-allatok-utaztatasara-vonatkozo-tajekoztato, valamint www.pettravel.com/immigration/Lebanon.cfm

Munkavállalás:

A Libanoni Köztársaságban a külföldiek munkavállalása engedélyhez kötött. A munkavállalási engedélykérelmeket a Munkaügyi Minisztérium bírálja el. A kérelem benyújtásához csatolandó dokumentumok a pályázott állástól függnek. A munkavállalói tartózkodási engedély kiállításának alapkritériuma a minisztérium által kiállított munkavállalói engedély megléte. További információt a Libanoni Köztársaság Magyarországi Nagykövetségén kaphat. 

Vám:

Részletes információk a Lebanese Customs Administration weboldalán olvashatók: www.customs.gov.lb/customs/laws_regulations/Traveller_Information.asp 

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal utastájékoztatója

Tudnivalók az országról 

Libanon rendkívül nyitott, multikulturális ország, jellemző az erőteljes francia hatás. Jelentős Libanoni közösségek élnek a világ számos pontján, ami tovább erősíti az országon belüli befogadó, toleráns légkört.

A libanoni társadalmi-politikai helyzet további sajátossága, hogy a mintegy négymilliós anyaországi lakosság mellett a libanoni diaszpórát (beleértve ebbe az első, második, harmadik generációt is) 10 milliós nagyságrendűre becsülik. Az emigráció főleg Latin-Amerika, Nyugat-Afrika régióiban jellemző, a kivándorlók gyakran meghatározó szerepet játszanak az adott országok pénzügyi, kereskedelmi életében.

Az ENSZ BT 1701. sz. határozatának megfelelően életbe lépett fegyverszünet törékeny. A Dél-Libanonban működő nemzetközi fegyveres erők (UNIFIL) korlátozott lehetőségekkel rendelkeznek. A térségben még mindig jelen vannak az izraeli hadsereg egységei, illetve a Hezbollah fegyveresei. Ennek megfelelően a legkisebb atrocitás is fegyveres összecsapássá válhat. A libanoni hadsereg, 15 ezer katona övezetbe való telepítésével 32 év után terjesztette ki szuverenitását az ország Izraellel határos területeire.

A Konzuli Szolgálat javasolja, hogy a jelentős muzulmán lakossággal bíró országokba, illetve térségekbe utazó magyar állampolgárok különös körültekintéssel készüljenek fel utazásukra, tanúsítsanak fokozott elővigyázatosságot az utazás idején, kerüljék a tömegdemonstrációk helyszíneit. Viselkedésükkel és öltözködésükkel pedig tartsák tiszteletbe a helyi szokásokat és hagyományokat.

Felhívjuk a magyar állampolgárok figyelmét, hogy a libanoni-szír határ keleti szakasza a bűnözés által meglehetősen fertőzött terület. (2011. márciusában európai turistákat raboltak el a Bekaa völgyben a szír határ közelében.) Számos helyi közösség él a határon átnyúló csempészetből, kábítószer termelésből, gépkocsi lopásból és egyéb illegális tevékenységekből. A Bekaa völgy több körzete, különösen az északi Hermel régió és a szír határ közelében fekvő területek nem tekinthetők biztonságosnak, kérjük, hogy aki a Bekaa völgybe látogat, ne térjen le a főutakról, kerülje az elhagyott vidékeket.

A Konzuli Szolgálat arra kéri a Libanonban tartózkodó magyar állampolgárokat, illetve mindazokat, akik oda kívánnak utazni, hogy adják meg elérhetőségüket a nagykövetség konzuli részlegén. Ehhez igénybe vehető

  • a Konzuli Szolgálat honlapján található a „Regisztráció konzuli védelemhez”  című dokumentum,
  • a Külgazdasági és Külügyminisztérium ügyelete (+361 - 458 1000),
  • a bejrúti magyar nagykövetség központi telefonja (+961-1-730083), illetve közvetlenül Süveges András konzul (+961-3-660262). 

Közegészség, egészségügyi helyzet:

Libanon közegészségügyi helyzete európai szintű. Az egészségügyi rendszer jól szervezett. Figyelembe véve az orvosi ellátás árszínvonalát, feltétlenül szükségesnek mutatkozik, az országba utazást megelőzően egészségügyi, biztosítás megkötése.