Európa

Tartalom utoljára módosítva: 2017. 07. 10.   
Mai napon is érvényes: 2017.07.24. 

Felhívjuk a külföldre utazó állampolgáraink figyelmét, hogy a külföldre utazás egyéni felelősség, az utazás vagy annak elhalasztása az Önök személyes döntése. Hasonlóképpen minden utazó saját maga felelős személyi biztonságáról gondoskodni külföldi tartózkodása  idején. A Konzuli Szolgálat utazási tanácsai azt a célt szolgálják, hogy friss és objektív információkkal segítsék Önöket ezen döntések meghozatalában.

Elérhető külképviselet/ek: Berlinben nagykövetség és konzuli hivatal | Münchenben, Stuttgartban és Düsseldorfban főkonzulátus szakkonzuli részleg

Biztonság:

A 2016. december 19-én Berlinben történt, halálos áldozatokkal járó terrortámadás óta fokozott rendőri jelenlét tapasztalható Németország nagyvárosainak pályaudvarain, repülőterein, egyéb fontosabb közlekedési csomópontjain, a frekventált, a turisták és a helyi lakosok által látogatott emlékművek, idegenforgalmi látványosságok, középületek közelében. A december 19-i terrortámadás után a német hatóságok megnövekedett terrorveszéllyel számolnak. 

A Németországba készülő magyar utazóknak azt tanácsoljuk, hogy főleg a nagyvárosok forgalmas helyein, tömegrendezvényeken, turisták által látogatott fontosabb közterületeken, helyszíneken a szokottnál is nagyobb óvatosságot, körültekintést tanúsítsanak, németországi tartózkodásuk ideje alatt folyamatosan kísérjék figyelemmel és pontosan tartsák be a német hatóságok útmutatását. 

Javasoljuk a Németországba utazóknak, hogy indulásuk előtt regisztrálják magukat a Konzuli Szolgálat oldalán az „Online adatlap konzuli védelemre” elektronikus nyomtatvány kitöltésével, és ott ne csupán Németországot jelöljék meg, hanem az országon belüli pontos tartózkodási helyüket is, de a várost mindenképp.

A németországi külképviseletek telefonos elérhetősége, konzuli kerülete (illetékességi területe): 

1. BERLIN NAGYKÖVETSÉG

  • munkaidőben (hétfőtől-csütörtökig 08.00-16.30 óra között, pénteken 08.00-14.00 óra között): 0049-30-203-100
  • munkaidőn kívüli ügyeleti mobil telefonszám: 0049-172-32-33-930

Illetékesség: Berlin, Brandenburg, Bréma (Bremen), Hamburg, Schleswig-Holstein, Alsószászország (Niedersachsen), Mecklenburg-Előpomeránia (Mecklenburg-Vorpommern), Szász-Anhalt (Sachsen-Anhalt), Szászország (Sachsen), Türingia (Thüringen) tartományok

2. MÜNCHEN FŐKONZULÁTUS

  • munkaidőben (hétfőtől-csütörtökig 08.00-16.30 óra között, pénteken 08.00-14.00 óra között): 0049-89-96-22-80-0
  • munkaidőn kívüli ügyeleti mobil telefonszám: 0049-89-962-280-210, 0049-178/548-6416

Illetékesség: Bajorország (Bayern)

3. STUTTGART FŐKONZULÁTUS

  • munkaidőben (hétfőtől-csütörtökig 08.00-16.30 óra között, pénteken 08.00-14.00 óra között): 0049-711-55-32-69-21
  • munkaidőn kívüli ügyeleti mobil telefonszám: 0049-151-502-849-58

Illetékesség: Baden-Württemberg, Rheinland-Pfalz és Saarland tartomány

4. DÜSSELDORF FŐKONZULÁTUS

  • munkaidőben (hétfőtől-csütörtökig 08.00-16.30 óra között, pénteken 08.00-14.00 óra között): 0049-211-302-169-0
  • munkaidőn kívüli ügyeleti mobil telefonszám: 0049-151-655-248-82

Illetékesség: Nordrhein-Westfalen és Hessen tartomány

* * *

Felhívjuk a Németországba utazók figyelmét arra, hogy 2016. december 15-étől a szövetségi és a bajor rendőrség a közbiztonság megerősítése és az illegális bevándorlás megakadályozása érdekében fokozott határellenőrzést vezet be az osztrák-német határ három közúti átkelőhelyén: A3-as autópálya Passau; A8-as autópálya Salzburg, és A93-as autópálya Kufstein.

A határellenőrzések kiterjesztése miatt a határon átkelőknek hosszabb várakozási időre kell számítaniuk. A kisebb átkelőhelyeken, továbbá a határmenti területeken szúrópróbaszerű, mélységi ellenőrzésekre kerül sor.

Nyomatékosan felhívjuk a magyar állampolgárok figyelmét arra, hogy utazásuk során rendelkezzenek érvényes úti okmánnyal (magánútlevél, személyi igazolvány).

* * *

1.) Terrorizmus, terrorista cselekmények:

A közintézmények, emlékművek, idegenforgalmi látványosságok, vallási emlékhelyek, létesítmények, valamint a külföldi képviseletek védelme megfelelő, az adott létesítmény jellegétől függően változó (külképviseletek esetében az adott ország esetleges fenyegetettségéhez alkalmazkodik). A rendőri jelenlét érezhető, tapasztalható, különösen a forgalmasabb, turisták által gyakrabban látogatott helyeken, valamint a valamely okból veszélyeztetett területeken (pl. a nácizmus áldozatainak, a meggyilkolt európai zsidóságnak emelt emlékmű, Brandenburgi Kapu, Zsinagóga).

Mindezek alapján semmilyen utazási tanács, korlátozás elrendelését nem tartunk indokoltnak azzal, hogy Németországban is ajánlatos a kellő körültekintés a tömeges (sport- vagy kulturális) rendezvényeken, sűrűn látogatott helyeken. Javasoljuk a Berlinben és főként az Alexanderplatz – Pariser Platz/Brandenburgi Kapu – Großer Stern (Siegessäule) közötti területeken (Berlin-Mitte) különösen gyakran rendezett politikai jellegű demonstrációk elkerülését.

2.) Bűnözés, leggyakoribb, külföldi állampolgárokat is érintő bűncselekmények:

Németország alapvetően biztonságos országnak minősül. A bűnüldöző szervek munkájának és a bűnmegelőzés hatékonyságának köszönhetően az ország nem tekinthető a bűnözés által fokozottan fertőzöttnek. A bűncselekmények száma inkább csak a nagyobb városokban (Berlin, Hamburg, Frankfurt, München) magas, de itt sem rendkívüli. A külföldi állampolgárok ellen elkövetett erőszakos bűncselekmények száma igen alacsony, magyar állampolgárok ellen elkövetett ilyen cselekmények száma meg sem jelenik a statisztikákban. A nagyobb városokban, idegenforgalmi látványosságok helyén (nem számottevő mértékben) előfordul a zsebtolvajlás, lopás, igen ritkán rablás, vagy a csalás egyes formái (pl. „itt a piros, hol a piros” játék vagy a hitelkártya-csalás).  A német hatóságok rendkívül nagy hangsúlyt helyeznek a bűnmegelőzésre és a folyamatos ellenőrzésre.

Szeretnénk felhívni a magyar állampolgárok figyelmét az útitárskereső szolgáltatások igénybevételével, arra történő regisztrációval kapcsolatos biztonsági kockázatra. A döntően internetes felületen működtetett útitárskereső szolgáltatások lényege, hogy az ott regisztráló gépkocsivezetők - ellenérték fejében vagy anélkül - általuk ismeretlen személyeket szállítanak gépkocsijukban hosszabb távolságra, jellemzően külföldre.

Hangsúlyoznunk kell, hogy a német igazságszolgáltatási szervek gyakorlata igen szigorú, így pl. azokra is meglehetős szigorral sújt le, akik esetleg akaratlanul, tévedésből vagy naivitásból válnak elkövetőkké (lásd: a szívességi csomag-futárok klasszikus esetét).

Az illegális migráció fokozódását figyelembe véve a Konzuli Szolgálat nyomatékosan felhívja a magyar állampolgárok figyelmét az útitárskereső szolgáltatások igénybevétele kapcsán kiközvetített utasok szállításában rejlő veszélyekre, így többek között arra, hogy az ilyen központok által kiközvetített utasok illegális bevándorlók, vagy körözött bűnözők, kábítószercsempészek, stb. is lehetnek. Ilyen esetekben egy esetleges mélységi ellenőrzés során az őket szállító gyanútlan magyar állampolgár könnyen válhat embercsempészet, kábítószer-csempészet gyanúsítottjává, mert a szállított személyek által elkövetett bűncselekmény miatti büntetőeljárást az eljáró német hatóságok a gépkocsivezetőre is kiterjesztik.

Kérjük a magyar állampolgárokat, hogy a Budapest-Berlin vasútvonalon az útvonal egész szakaszán fokozottan ügyeljenek csomagjaikra, irataikra, értékeikre az utóbbi időben ismételten előfordult vagyon elleni bűncselekmények miatt.

Amennyiben magyar állampolgár útlevelét, vagy személyi igazolványát ellopták, azt a rendőrségen be kell jelenteni, melyről igazolást adnak ki.

3.) Utazás, közlekedés biztonsága:

A németországi közlekedés akár szárazföldi (közúti, vasúti), akár vízi- vagy légi úton alapvetően biztonságos. Berlinben, de más nagyvárosokban is egyre gyakrabban nehezítik a közlekedést a különböző érdekcsoportok munkabeszüntetései (repülőtéri, közlekedési dolgozók, köztisztviselők, egészségügyi dolgozók).

A szárazföldi (közúti, vasúti) közlekedés biztonságos, jól kiépített és karban tartott autópálya- és úthálózaton közlekedhetünk. Felhívjuk a figyelmet arra is, hogy a tilosban parkoló gépkocsikat leggyakrabban elszállítják, amelynek költségei a bírsággal együtt igen magasak (városonként és tárolási naponként változó, de alapesetben akár 2-300 Euro is lehet). Németországban nincs általánosan kötelező sebességkorlátozás az autópályákon (az ajánlott sebesség 130 Km/h), azonban gyakori a helyi (jól kitáblázott) korlátozás, melynek betartása kötelező. A közlekedési szabályok megsértői gyakori ellenőrzésekkel és magas bírságokkal (súlyosabb esetben szigorúbb szabálysértési vagy büntetőeljárással) számolhatnak. A tehergépkocsik, buszok műszaki állapotát, a sebességhatárok és a pihenő-idők betartását rendszeresen és szigorúan ellenőrzik, szabálytalanság esetén magas bírságot szabnak ki, továbbá számolni kell a javíttatás magas költségeivel is (a továbbhaladás súlyosabb műszaki hiányosság esetén csak a javítás után megengedett). Felhívjuk a figyelmet a Németországra is érvényes gépjármű-biztosítás, valamint az érvényes okmányok fontosságára (vezetői engedély, rendszám, forgalmi engedély). Az alkohol vagy kábítószer befolyása alatti járművezetés Németországban sem megengedett.

Felhívjuk a személyszállítással foglalkozó cégek, valamint a gépjárművel Németországba utazó magyar állampolgárok figyelmét, hogy a német hatóságok szigorúan ellenőrzik az országban közúti forgalomban részt vevő gépjárművek műszaki állapotát. Javasoljuk ezért, hogy a gépjárművek magyarországi műszaki ellenőrzése alkalmával fokozott figyelmet fordítsanak arra, hogy a gépjármű kifogástalan állapotban legyen. Amennyiben a gépjármű műszaki állapota a németországi közúti ellenőrzés során nem felel meg az itteni előírásoknak, a tulajdonos, üzembentartó költségére azt elszállítják, szakértői vizsgálatnak vetik alá. A német szakértői vizsgálat alkalmával észlelt hibák kijavításáig a gépjármű nem vehet részt a közúti forgalomban, azt meg kell javíttatni, vagy trélerrel haza kell szállíttatni. A közúti ellenőrzés helyéről történő elvontatás, szakértői vizsgálat, javítás vagy esetleges magyarországi hazaszállítás jelentős költséggel (több száz, akár több ezer Euro) jár és azt a tulajdonosnak, üzemben tartónak kell megfizetnie.

Vízi közlekedés: biztonságos, nincs helyi jellemzője.
Légi közlekedés: biztonságos; az olcsó („fapados”) légitársaságok egyre bővülő kínálatára figyelemmel, felhívjuk a figyelmet a változó „check-in” idők gondos betartására, a helyfoglalással kapcsolatos korlátozásokra (hely-kontingensek, a helyfoglalás módosításának korlátozottsága), valamint arra, hogy a kedvező repülőjegy-ár semmiképpen sem jelenti, hogy más szolgáltatások, azaz a beutazás, megélhetés más anyagi feltételei könnyebbedtek volna (lásd a hitelkártya, megfelelő mennyiségű készpénz).

4.) Természeti és technikai katasztrófák:

Természeti katasztrófák előfordulási esélye igen csekély.Az ország technikai, műszaki, gazdasági fejlettségének köszönhetően több nagy kapacitású veszélyes vagy különösen veszélyes nagyüzem működik Németországban. A magas technikai színvonal, valamint a szigorú szabványoknak, belső szabályzatoknak, ellenőrzéseknek köszönhetően a technikai katasztrófák lehetősége minimálisnak tekinthető.

A bajor Alpokban biztonságos pályák, széles körű ellátási-, egészségügyi-, illetve mentőhálózat vigyáz a téli sportok kedvelőinek biztonságára. Fontos a kijelölt pályák rendjének betartása, az utazás jó előkészítése, megszervezése, szükség szerint helyi utazási irodák, kísérők tanácsainak, segítségének kikérése.

Beutazási, tartózkodási és munkavállalási feltételek:

Az itt közölt adatok tájékoztató jellegűek!

Beutazási feltételek:
1) Magyar állampolgárok az alábbi úti okmányok valamelyikével utazhatnak be az országba:    

Magánútlevél:
Elvárt érvényessége:
IGEN
Az utazás utolsó napjáig.
Ideiglenes útlevél:
Elvárt érvényessége: 
IGEN
Az utazás utolsó napjáig.
Az ideiglenes útlevelekkel kapcsolatos további információkat az alábbi linken találja: http://konzuliszolgalat.kormany.hu/utlevel 
Személyi igazolvány (minden típusú):
Elvárt érvényessége: 
IGEN
Az utazás utolsó napjáig.
Ideiglenes személyi igazolvány:
Elvárt érvényessége: 
IGEN
Az utazás utolsó napjáig. 

Régi típusú (könyvformátumú) személyi igazolvány:

Elvárt érvényessége: 

IGEN

Az utazás utolsó napjáig. 

Vezetői engedélyek, Anyakönyvi kivonatok: NEM úti okmányok
Lejárt úti okmány (magánútlevél, személyi igazolvány): Az Európa Tanács tagállamai között a személyek szabad mozgásának szabályairól szóló megállapodás alapján (lásd) a magyar állampolgárok 3 hónapnál rövidebb időtartamú látogatás alkalmával jogosultak az egy évnél nem régebben lejárt magánútlevelükkel vagy személyi igazolványukkal is beutazni Németországba. Javasoljuk, hogy az utazás előtt azonban a légitársasággal, busztársasággal, utazási irodával tisztázza az utazó a lejárt úti okmány használatának lehetőségét!



Vízum

Vízum beszerzése nem szükséges. Magyar állampolgárok számára 2004. május 1-jétől teljesen megszűnt a vízumkötelezettség, függetlenül attól, mi a beutazás célja és mennyi annak időtartama.

Vámelőírások:

www.zoll.de 

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal utastájékoztatója

Házikedvencek beutazása:

www.bmel.de/DE/Tier/HausUndZootiere/Heimtiere/_Texte/Heimtierausweis.html

Gépjármű vezetés:

A személygépkocsi vezetésére jogosító magyar vezetői engedély (B kategória) érvényességi idején belül minden további nélkül használható Németországban. Bővebb tájékoztatás lentebb a "Gépjármű forgalomba helyezése, adó- és biztosítási kötelezettség, vezetői engedély átírása Németországban" pontban található.

2.) Kiskorúak beutazása (törvényes képviselő nélkül): 

A német szövetségi rendőrség tájékoztatása szerint ajánlatos, hogy a törvényes képviselő nélkül, kísérettel vagy kíséret nélkül utazó kiskorú gyermekek vagy azok kísérői rendelkezzenek a németországi belépés, tartózkodás és kiutazás ideje alatta gyermek törvényes képviselőjének/képviselőinek egyszerű (előírt forma nélküli, lehetőség szerint egy világnyelven írott) beleegyező nyilatkozatával a gyermek külföldre utazásával kapcsolatban. A nyilatkozatnak tartalmaznia kell a gyermek személyi adatait, a kísérő személyi adatait, utazási célt, időtartamot, a törvényes képviselő/k személyi adatait, pontos elérhetőségét. A nyilatkozatot két tanú, vagy közjegyző előtt javasolt megtenni. Ajánlatos továbbá, hogy rendelkezzenek a gyermek törvényes képviselőjének/inek személyazonosságát igazoló okmány adatoldalának másolatával. 

3.) Tartózkodási feltételek:

A német idegenrendészeti törvény értelmében az EU tagországok – így Magyarország - állampolgárainak nem szükséges tartózkodási engedélyt kérniük Németországban. A szabad mozgásról szóló törvény 2013. január 1-jével hatályba lépett változása folytán EU-s állampolgároknak az un.„Freizügigkeitsbescheinigung”,-ot sem kell beszerezniük, ilyet a német hatóságok 2013. január óta már nem is állíthatnak ki. A 3 hónapnál hosszabb tartózkodás feltételei a szabad mozgást szabályozó 2004/38/EG irányelvben kerültek szabályozásra (pl. munkaszerződés, önálló tevékenység, vagy megfelelő anyagi háttér és betegbiztosítás megléte). A szabad mozgásról szóló igazolással rendelkező EU-polgárok azon családtagjainak, akik nem rendelkeznek valamelyik EU-tagország állampolgárságával, továbbra is szükségük van EU-tartózkodási engedélyre (Aufenthaltskarte). A kereső tevékenységet nem folytató magyar állampolgárokat és családtagjaikat azonban csak akkor illeti meg a tartózkodáshoz való jog, ha megfelelő egészségbiztosítással és megélhetésük fedezetével rendelkeznek. Ebben a vonatkozásban családtagnak minősül a házastárs, a gyermek, akinek eltartásáról a magyar állampolgár gondoskodik, az egyenes ági rokon, a házastárs egyenes ági rokona, akiknek az eltartásáról a magyar állampolgár gondoskodik, továbbá az élettárs.

4.) Bejelentkezési kötelezettség a lakcímnyilvántartó hivatalnál (Meldeamt):

A bejelentkezési kötelezettség Németországban tartományi szinten szabályozott, e kötelezettségnek általában 7 napon belül kell eleget tenni a németországi lakóhely szerinti hatóságnál (Meldeamt vagy Anwohnermeldeamt), egyes tartományokban ez a határidő eltérő lehet.

Új bejelentkezési szabályok Németországban

2015. november 1- jétől, az új szövetségi bejelentkezési törvény (Bundesmeldegesetz) hatálybalépésétől a lakásbérleti szerződést kötő bérbeadó vagy meghatalmazottja köteles ún. költözési igazolást (Bestätigung des Einzugs oder des Auszugs) a bérlő részére kiállítani, a bérlő pedig - az igazolás bemutatásával – köteles a költözést követő két héten belül a bérelt lakás helye szerint illetékes hatóságnál (Einwohnermeldeamt) be- illetve kijelentkezni.

A költözési igazolásnak tartalmaznia kell

  • a bérbeadó nevét és címét,
  • a bejelentésköteles változást (vagyis azt, hogy be- vagy kiköltözés bejelentése céljából állították ki az igazolást), annak pontos dátumával,
  • a bérlemény címét, valamint
  • a bejelentésre kötelezett személyek nevét.

A hatóság a kötelezettség elmulasztása esetén 1000 euróig terjedő bírsággal sújthatja a bérlőt, az igazolás kiadásának megtagadása esetén pedig a bérbeadót is. A bérlő haladéktalanul köteles a hatóságnak bejelenteni, hogy a bérbeadó a megfelelő írásbeli igazolás kiállítását részére megtagadta. A valótlan lakcím felajánlása, illetve a költözéssel nem párosuló „látszatbejelentkezés” 50.000 euróig terjedő büntetést vonhat maga után.

Az új törvény rendelkezései szerint a bérlő lakcíme 2015. november 1-jétől jogos érdek megnevezése nélkül nem adható ki harmadik személynek. A bérbeadónak ugyanakkor joga van a hatóságtól tájékoztatást kérni arról, hogy a bérlő eleget tett-e be- illetve kijelentkezési kötelezettségének, másfelől pedig köteles a lakcímnyilvántartó szerv általi megkeresésre tájékoztatást adni arról, hogy kik laknak a bérleményben.

5.) Gépjármű forgalomba helyezése, adó- és biztosítási kötelezettség, vezetői engedély átírása Németországban:

A magyar rendszámú gépjármű forgalomba helyezése Németországban: az uniós és a német közlekedésrendészeti előírások szerint, amennyiben a gépjármű üzembentartója németországi bejelentett lakóhelyet létesít, főszabályként köteles német forgalmi engedélyt és rendszámot kérni a gépjárművére. E kötelezettség elmulasztása szabálysértési eljárást, adott esetben a magyar forgalmi engedély és rendszám bevonását vonhatja maga után. Feltétlenül javasoljuk, hogy az átíratási kötelezettség alóli esetleg lehetséges kivételekről, továbbá a forgalomba helyezéssel kapcsolatos részletekről tájékozódjék az illetékes német hatóságnál (Kfz-Zulassungsstelle/Zulassungsbehörde), melyek elérhetőségei:Kfz.-Zulassungstelle www.das-kfz-portal.de/kfz-zulassungsstellen/ (itt megtalálhatja a különböző németországi városokban a gépjárművek regisztrációjával foglalkozó helyi szervek elérhetőségeit). Szövetségi szinten a Kraftfahrt-Bundesamt vezeti a közlekedési nyilvántartást. A német központi közlekedési hatóság honlapján (www.kba.de/) hasznos információkat találhat és akár elektronikus úton is elérheti a hivatalt.

Gépjárműadó fizetési kötelezettség: Németországban a magyarországihoz hasonló regisztrációs adó nincsen. Amennyiben Németországban személygépkocsit helyez forgalomba, az ahhoz kapcsolódó adót (illetékes hatóság: Finanzamt Kfz-Steuerstelle) is itt kell fizetni. Javasoljuk, hogy a részletekről feltétlenül tájékozódjon az illetékes német hatóságnál.

A vonatkozó törvényi előírások szerint (Kraftfahrzeugsteuergesetz) nemcsak a német forgalmi rendszámú, hanem a külföldön forgalomba helyezett személygépkocsira is kell Németországban adót fizetni, ha tartósan Németországban használják, illetőleg olyan személy használja, akinek van bejelentett németországi lakóhelye. (Mentesek az adó alól az egyetemi hallgatók és a munkaszerződéstől eltérő foglalkoztatás keretében Németországban dolgozó munkavállalók gépjárművei.) Az előírások megsértése szabálysértési eljárást vonhat maga után (§ 378 Abgabenordnung), sőt esetlegesen költségvetési csalás bűncselekmény elkövetésének gyanúja is felmerülhet. (§ 370 Abgabenordnung).

Biztosítás: A németországi forgalomba helyezéshez németországi biztosítónál kell gépjármű-felelősségbiztosítást kötni. Más uniós tagállamokban működő biztosító is választható azonban abban az esetben, ha annak van németországi képviselete, amely a kártérítési igények megtérítésére a gépkocsi tartós külföldi használata esetén is jogosult.

Vezetői engedély átírása német jogosítványra: A személygépkocsi vezetésére jogosító magyar vezetői engedély (B kategória) érvényességi idején belül minden további nélkül használható Németországban. Új vezetői engedély az illetékes helyi német önkormányzati hivatalnál (Führerscheinstelle vagy Fahrerlaubnisbehörde igényelhető. A következő dokumentumok szükségesek hozzá:

  • útlevél
  • lakcímbejelentő (Meldebestätigung des Einwohnermeldeamtes)
  • 1db igazolványkép
  • az eredeti magyar vezetői engedély.

A német hatóság az új vezetői engedély kiadásával egyidejűleg bevonja a magyar vezetői engedélyt, és azt megsemmisítés végett megküldi a kiállító hazai hatóságnak. Felhívjuk figyelmét, hogy a vezetői engedély hosszabbítása, illetőleg átíratása/cseréje csak abban a tagállamban lehetséges, ahol a kérelmező állandó bejelentett lakóhellyel rendelkezik.

A vezetői engedély további feltételek nélküli átírása csak a B kategóriás jogosítványra vonatkozik. C, C1, CE, CE1 (tehergépjármű) és a D, D1, DE, D1E (busz) kategóriás jogosítványok esetében az átírás további feltételekhez köthető, mint pl. orvosi igazolás (szemészet), buszvezetői engedély esetén 50 év felett orvosi szakvélemény. Ezeket a kérdéseket a következő jogszabályok rendezik: Berufskraftfahrer-Qualifikationsgesetz und Berufskraftfahrer-Qualifikationsverordnung.

6.) Munkavállalás Németországban: 

2011. május 1-jén a Német Szövetségi Köztáraság megnyitotta munkaerő piacát a 2004-ben csatlakozott uniós tagországok állampolgárai számára. Ettől az időponttól nincs többé szükség munkavállalási engedélyre, így a magyar állampolgárok is előzetes engedélyezési kötelezettség nélkül vállalhatnak munkát. A magyar állampolgárok és hozzátartozóik a német állampolgárokkal azonos feltételek mellett vállalhatnak munkát. A németországi munkavállalásnál alapvetően a magyar állampolgárokra is a német társadalombiztosítás és a német munkajog szabályai vonatkoznak.

2017. január 1-jétől a törvény alapján meghatározott minimálbér összege Németországban bruttó 8,84 Euróra emelkedett. (A törvényes minimálbér alól 2017. december 31-ig még léteznek kivételek, így a kollektív szerződéses bérmegállapodások (Tarifvertrag) a törvényes előírásokkal szemben előnyt élveznek. Ez érinti a húsipart, a fa- és erdőgazdálkodást, a kertészeteket, a volt kelet-német területen működő textil – és ruházati ipart, valamint a nagymosodákat. Az újságkihordókra 8,50 Euro minimál órabér érvényes 2017. január 1-től.)

2018. január 1-től a kivételek megszűnnek, minden munkavállalónak meg kell kapnia a megemelt törvényes minimál órabért, a 8,84 Eurót. 

A következő szakmákban a kollektív szerződésekben szabályozott munkafeltételeket kötelezően alkalmazni kell:

  • építőipar, és kapcsolódó iparok,
  • épület-karbantartás,
  • levélszolgáltatások,
  • biztonsági szolgáltatások,
  • bányászati speciális munkák,
  • takarító szolgáltatások,
  • szemétszállítás,
  • munkanélküliek képzése,
  • ápolási szolgáltatások.

Ezeknél a szakmáknál a munkaszerződéseknek mindig tartalmaznia kell a minimálbért, a szabadságokat, a munkaadó által nyújtott szociális juttatásokat és a munkafeltételeket. A munkaszerződésben a külföldi munkavállalókra nézve hátrányos megállapodások nem hatályosak.

Fontos tudni, hogy a munkaadó a munkába álláskor köteles bejelenteni az új munkavállalót az illetékes szerveknél. Ehhez szükséges, hogy a munkavállaló az adott hónap közepéig bemutassa a munkaadónak a lakcímbejelentő papírt, az adókártyát, de német bankszámlaszámot, valamint a betegbiztosítási tagságról és társadalombiztosítási igazolványról (un. Sozialversicherungsausweis) szóló igazolást is kérhetik.

A folyamatos egészségbiztosítás érdekében a Németországban munkát vállalni szándékozóknak javasoljuk, hogy kiutazásuk előtt kérjék az Országos Egészségbiztosítási Pénztár (www.oep.hu) által kiállított Európai Egészségbiztosítási Kártya kiállítását a magyarországi lakhelyük szerint illetékes regionális egészségbiztosítási pénztárnál. A németországi teljes körű egészségbiztosítás érdekében javasoljuk, hogy munkaadójuktól követeljék meg bejelentésüket a társadalombiztosítási intézményekhez.

Tapasztalataink azt mutatják, hogy elsősorban a német nyelvtudás hiánya, vagy nem megfelelő ismerete miatt a magyar munkavállalók olyan munkaszerződéseket írnak alá, amelynek tartalmát nem ismerik. Ezért célszerű már magyar nyelvű fordítással ellátott munkaszerződés aláírása. A munkaszerződésnek minden esetben ki kell térni a munkavállaló és a munkáltató kötelezettségeire, a munkavégzés körülményeire, a munkabérre, a munkaadó által nyújtott szociális juttatásokra, és esetleg a szállás/elhelyezés körülményeire.

Munkaügyi viták esetén a külképviselet nem járhat el, hiszen a munkaszerződés magánjogi szerződés. Ennek megfelelően, ha a szerződésben foglaltakat a munkaadó nem teljesíti, vele szemben csak polgári peres eljárás során van lehetőség eljárni. A külképviselet igény esetén rendelkezésre tud bocsátani magyar nyelvet beszélő ügyvédek nevét tartalmazó listát. A megbízást minden esetben a magán személy adja, és a költségeket is a megbízónak, azaz a magyar munkavállalónak kell fedezni.

Javasoljuk, hogy mindenki, aki munkát akar vállalni, tartalékoljon akkora összeget, amellyel egy esetleges hirtelen hazautazás esetén a vonat-, a buszjegy, vagy az üzemanyag árát fedezni tudja.

Amennyiben ez nem áll rendelkezésre, magyarországi hozzátartozó, ismerős a Western Unionon(www.posta.hu/WesternUnion_Penzkuldes) keresztül pénzt utalhat át a hazautazás költségeinek fedezésére.

A témához kapcsolódó hasznos linkek:

7.) Önálló vállalkozók letelepedése Németországban: 

2004. május 1-től a magyar állampolgárok önálló vállalkozóként, kisiparosként, kézművesként (selbständige Erwerbstätige) kereső tevékenység folytatása céljából való letelepedése nem esik korlátozás alá (az Európai Uniós tagságunk következtében a letelepedés szabadságának joga alapján). Az önálló iparűzéshez ugyanakkor - a német állampolgárokkal azonos módon – iparűzési engedélyre van szükség, az ilyen célú letelepedéshez tehát az engedély kiadásának összes feltételét (pl. szakmai végzettség, illetve képzettség, szakmában eltöltött gyakorlati idő, társadalombiztosítási, adó stb. feltételek) teljesíteni kell. Ezt szakmánként változó tartalommal és követelményrendszerrel a letelepedés/iparűzés helye szerint illetékes Iparűzési Hivatalok (Gewerbeamt) és Kézműves Kamarák (Handwerkskammer) írják elő a vonatkozó iparűzési és kézműves jogszabályok alapján. A szakszerű ügyintézés érdekében elengedhetetlen tehát a részletes, előzetes tájékozódás. Ehhez tanácsos szakértő, német, vagy németül is beszélő ügyvéd, illetőleg más, a német jogban és hivatali ügyintézésben járatos személy bekapcsolása. (Németül is beszélő magyar ügyvédek listája található többek között a Németországi Szövetségi Köztársaság budapesti Nagykövetségének honlapján, illetve a nagykövetség Konzuli Osztályán, az 1014 Budapest, Úri utca 64-66. szám alatt.)

Szükségesnek tartjuk ugyanakkor jelezni, hogy a német hatóságok rendkívül szigorúan hajtják végre a meglehetősen bonyolult német jogszabályokat, így megfelelő előkészítés vagy éppen a nyelvtudás hiánya miatt nehézségekbe ütközhet a németországi vállalkozás beindítása, az itteni letelepedés vagy munkavállalás. Ajánlatos minél előbb és részletesen tájékozódni az illetékes német hatóságoknál vagy a két ország külképviseleteinél. Tapasztalataink szerint a belföldi német hatóságok megfelelően eleget tesznek tájékoztatási kötelezettségeiknek és alapvetően segítőkészek (l.: ügyfélbarát közigazgatás). Az információk jelentős része elérhető Interneten is, sőt a közigazgatási ügyek nagy része is intézhető (vagy legalább elindítható) ilyen módon.  

Tudnivalók az országról

1.) Ajánlott mindenre kiterjedő utas- és balesetbiztosítás megkötése.

2.) Tekintettel a hazainál magasabb németországi árszínvonalra (különösen a szolgáltatások terén), felhívjuk a figyelmet az utazás gondos előkészítésének és a gyorsan segíteni képes otthoni anyagi háttér biztosításának fontosságára, valamint az utazási (poggyász-, baleset- és betegség-) biztosítás jelentőségére (az Európai Egészségügyi Kártyán túlmenően).

3.) Állami, illetve önkormányzati hatóságok és intézmények viszonyulása a velük kapcsolatba kerülő magyar állampolgárokhoz:

A hivatalok magyar állampolgárokkal szembeni hozzáállása kedvezőnek minősíthető, eljárásuk szakszerű és korrekt, de a helyi jogrendszer viszonylagos bonyolultsága, túlszabályozottsága miatt sok esetben nehezen áttekinthető. E probléma leküzdésén a német hatóságok, központi és tartományi szervek széles körű tájékoztató munkával igyekeznek – álláspontunk szerint sikerrel – segíteni. A közigazgatási eljárásokról, az ahhoz szükséges adatokról, okmányokról szinte kivétel nélkül tájékozódni lehet az Interneten és a kérelmek döntő többsége elektronikus úton (is) intézhető (a kérelemnyomtatványok letölthetők, sok esetben on-line benyújthatók, kivéve a személyes megjelenést vagy elektronikus aláírást igénylő ügyeket). Sok esetben tapasztaltunk az elvárhatónál számottevően nagyobb segítőkészséget a hatóságok részéről. Magyar állampolgárt érintő diszkriminatív német eljárásról, hatósági intézkedésről, jogsértésről nincs tudomásunk, ilyen jellegű és megalapozottnak tekinthető panasz külképviseletünkre az utóbbi időben nem érkezett. A német hatóságok eljárása mindenben megfelel a jogállami kívánalmaknak még akkor is, ha néhány esetben talán túlzottan szigorúnak vagy bürokratikusnak tűnik is.

4.) Felhívjuk a lomtalanítás/hulladékszállítás iránt érdeklődők figyelmét, hogy a Németországban jelenleg hatályos 2012. évi Újrahasznosítási Törvény (Kreislaufwirtschaftsgesetz – KrWG vom 24. Februar 2012) alapján a lomok elszállítása csak a helyi hatóságtól beszerzett előzetes engedély, valamint speciális jármű és rendszám birtokában lehetséges. A lomtalanítási engedély beszerzéséhez a tervezett lomtalanítás előtt legalább 3 hónappal be kell jelentkezni az illetékes hatóságnál. Mindezek elmulasztása esetén akár 5-600 € büntetés is kiszabható a lomtalanítást illegálisan végző személyekre.(Bővebb információ:különösen: § 18; 53; 55.)

5.) Környezetvédelmi zónák Németországban:

Az egyes kijelölt zónákba csak előzetesen beszerzett matricával lehet behajtani, ennek hiányában bírság szabható ki a gépjármű vezetőjével szemben. Az Európai Unió Tanácsa 199/30/EK irányelvének végrehajtása keretében Németországban - elsőként Berlinben, Kölnben és Hannoverben - 2008. január 1-jétől behajtási tilalmat rendeltek el azon gépjárművekkel szemben, amelyek nem rendelkeznek a rendelet szerinti finompor-határérték betartását igazoló matricával. A behajtási tilalom az említett városok meghatározott területére, általában a szélesebb értelemben vett belvárosra terjed ki. A rendelkezés vonatkozik a Németországba utazó, a fenti zónákba behajtani szándékozó külföldi turistákra is. A matricával nem rendelkező gépjármű-vezetők a német jogszabály értelmében bírsággal és büntetőponttal sújthatók. A matrica egész Németország területére érvényes korlátlan ideig. (A környezetvédelmi zónákról bővebben a Németországi Szövetségi Köztársaság budapesti Nagykövetségének honlapján olvashat.

Németországban pénzbírsággal sújtható az a gépjármű tulajdonos, aki gépjárművét nem az időjárási viszonyoknak megfelelő felszereléssel látja el (lásd bővebben az Egyéb utazási tudnivalók, információk menüpont alatt).

6.) Az eltűnt gyermekek felkutatására fenntartott 116 000-ás közösségi segélyvonal

Az Európai Unió valamennyi tagországában egységes segélyhívó szám működik az Európai Uniós tagországokban eltűnt gyermekek felkutatására. A gyermeküket kereső szülők az alábbi egységes európai segélyvonalon keresztül kérhetnek segítséget, tanácsot: 116 000. A szám Magyarországon is hívható: Kék-vonal www.kek-vonal.hu/index.php/hu.

7.) Tájékoztatás a hétvégén és ünnepnapokon érvényes teherautó-stopnak a magyarországitól eltérő németországi szabályairól:

Németországban a Közúti Közlekedési Rendelet (Straßenverkehrsordnung) 30. § (3) bekezdése értelmében a magyarországi szabályozástól eltérően, nemcsak mennyiségi korlátozás (7,5t) alatt állnak a járművek hétvégén, és ünnepnapokon. A jogszabály a 7,5 tonnánál kisebb súlyú tehergépkocsik utánfutóval/pótkocsival való közlekedését is tiltja. Ez eltér az otthon érvényes uniós AERT rendelet előírásától, ami csak 7,5 tonnás korlátozást ír elő.

8.) Teherfuvarozók figyelmébe

2015. október 1-jétől az úthasználati díjfizetési kötelezettség (Mautpflicht) a legalább 7,5 tonna össz-tehersúlyt elérő tehergépjárművekre (LkW) vonatkozik. A kötelezettség az érintett útszakaszra való felhajtással veszi kezdetét és kiterjed valamennyi szövetségi autópályára (Bundesautobahn – BAB), a pihenőhelyeket is beleértve, valamint az autópálya jellegű szövetségi autóutakra (autobahnähnliche Bundesstraße – BA). Előreláthatólag 2018-tól valamennyi szövetségi autóút használata díjköteles lesz a tehergépjárművekre! A díjtételek infrastrukturális költségekből (a tengelyszám és kilométer alapján) és levegőszennyezési költségből (kategóriánként – a tengelyszámra és az érintett útszakaszra tekintet nélkül – és kilométerenként) tevődnek össze. A díjszabás alapjául szolgáló útszakaszokat tartalmazó aktuális táblázatok az alábbi oldalon találhatók:

www.mauttabelle.de/maut_pdf.html

A díjkötelezettség betartását a Szövetségi Teherforgalmi Hatóság (Bundesamt für Güterverkehr) vizsgálja felül. A díjfizetésre kötelezett személy köteles a díj megfizetéséről kapott nyugtát magánál tartani és azt a vezetéshez szükséges papírokkal együtt kérésre bemutatni, illetve a kért információt a Hatóság eljáró képviselője részére a valóságnak megfelelően megadni. Minden, ezzel ellentétes magatartás akár szándékos, akár gondatlan tanúsítása a kötelezettség megszegésének minősül (így pl. ha a nyugta vagy a kötelezettség teljesítésére szolgáló egyéb igazolás bemutatása felszólításra nem történik meg). Az első két esetben a kötelességszegés max. 20.000 EUR összegű, a többi esetben max. 10.000 EUR összegű pénzbírságot von maga után. A hatóság ugyanakkor csak ezen pénzbírság kiszabására és a jármű továbbhaladásának megakadályozására jogosult és a benyújtott jogorvoslatok elbírálása is a hatáskörükbe tartozik. Más jellegű szabálysértéseknél azonban nem járnak el, a jármű lefoglalására sem jogosultak, de természetesen kérhetik az arra hatáskörrel rendelkező szerv (pl. Rendőrség) segítségét. 

A témával kapcsolatos bővebb információ a berlini nagykövetség honlapján www.mfa.gov.hu/kulkepviselet/DE/hu/konzuli_info/teherfuvarozok.htm címen található.

Közegészség, egészségügyi helyzet:

A németországi egészségügyi ellátó rendszer rendkívül fejlett, az egészségügyi ellátás és megelőzés nagyon hatékony. Jelentősebb járvány kialakulásával nem kell számolni, bár az AIDS vagy a madárinfluenza veszélyének az ország éppúgy ki van téve, mint hazánk, vagy Európa más államai. Az országban az A vírus (H1N1) előfordulásával kapcsolatban az alábbi honlapon tájékozódhatnak: www.rki.de//oRKI/t_blank

A magyar állampolgárok sürgősségi egészségügyi ellátása a hatályos európai normáknak megfelelő keretek között, a német állampolgárokkal azonos mértékben és feltételekkel biztosított (Európai Egészségbiztosítási Kártya). Tapasztalataink szerint a szükséges igazolások (nyomtatványok) hiányában is biztosítják az orvosilag feltétlenül szükséges akkut, életmentő ellátásokat, amelyek költségeit azonban (beleértve a mentés költségeit is) utólag meg kell téríteni (nyomtatvány vagy hazai biztosítási jogviszony hiányában). Tekintve, hogy mind a mentés (pl. helikopter), mind pedig az egészségügyi ellátás költségei magasabbak, mint Magyarországon, ezek megtérítése rendkívüli anyagi terhet jelenthet. Többek között ezért is különösen fontos és ajánlott a külföldi tartózkodás idejére érvényes, minden ellátásra és káreseményre kiterjedő, továbbá megfelelő mértékű fedezetet nyújtó utazási biztosítás előzetes megkötése.