A Külgazdasági és Külügyminisztérium (KKM) Konzuli Szolgálata állampolgári bejelentés alapján ezúton hívja fel a figyelmet arra, hogy ismeretlen személyek a Konzuli Szolgálat nevével és a konzuli segítségnyújtás gyakorlatával próbálnak visszaélni és magyar állampolgároktól pénzt kicsalni.

Ismeretlen személy(ek) egy budapesti kórház nevében telefonálnak magyar állampolgároknak külföldön tartózkodó családtagjukkal kapcsolatban. Miután a hívás során kiderül, hogy külföldön pontosan hol tartózkodik a családtag, egy újabb hívás alkalmával, magát a magyar nagykövetség konzuljának kiadó személy arról tájékoztatja a telefonon felkeresett magyar állampolgárt, hogy családtagját súlyos baleset érte külföldön, és helyi biztosítás hiányában Magyarországra kell szállítani. A hazaszállítás költségét előre meg kell finanszírozni, melyet a sürgősségre tekintettel a „Külügyminisztérium munkatársa” személyesen, készpénzben vesz át a lakáson.

Az eset kapcsán szeretnénk felhívni a figyelmet az alábbiakra:

  • a KKM Konzuli Szolgálata bármilyen balesetre vonatkozó tájékoztatást csak az érintettekkel történő adategyeztetést követően oszt meg, megadva az eljáró munkatárs nevét és elérhetőségét, valamint az intézkedő külképviselet nevét és elérhetőségét;
  • a KKM Konzuli Szolgálata sosem küld ki munkatársat a hozzátartozó lakására, hogy pénzt hozzon el és készpénzt sosem vesz át;
  • amennyiben a fenti esethez hasonló visszaéléssel találkozik, vagy annak áldozatává válik, javasoljuk, hogy haladéktalanul tegyen feljelentést a rendőrségen. 

A fenti esetben a bejelentő helyesen csalást feltételezve megkereste a KKM Konzuli Szolgálatát, hogy meggyőződjön hozzátartozója balesetéről, valamint az eljárás valódiságáról. Az ellenőrzés során kiderült, hogy ilyen nevű magyar állampolgárt nem ért baleset az adott országban, s a magát konzulnak kiadó személy nevén nem szolgál konzuli tisztviselő Magyarország egyik külképviseletén sem.